Bezoek plantenkwekerij Willem van Strien

Op donderdag 16 mei stond er een bezoek gepland aan bovengenoemd bedrijf. Belangstellenden konden zich opgeven bij Tonny van Oorschot en bij goed weer zouden we naar Vaartweg 186 in Dongen gaan fietsen. Helaas waren de weergoden ons die dag weer eens niet goed gezind. Iets dat dit jaar regelmatig gebeurt en dus moesten we kiezen voor de auto. Er bleken zich 30 mensen opgegeven te hebben wat betekende dat wij om 13.15 uur met 8 auto’s vanaf het kerkplein in Raamsdonk vertrokken. Na 15 km rijden kwamen we aan op de plantenkwekerij waar we ontvangen werden door Willem van Strien zelf. Nadat we eerst op ons gemak een kopje koffie hadden gedronken met versgebakken appelflappen begon de gastheer enthousiast aan zijn verhaal:

Hoe hun relatief kleine boerderij naar een groot bedrijf van 10.000 vierkante meter is gegroeid.

” Mijn ouders hadden een niet al te grote boerderij en ik was altijd aan het helpen. Ik wilde boer worden. Dat zag mijn moeder niet zo zitten en ze stuurde me naar de tuinbouwschool in Princenhage: ‘Ga maar iets met plantjes doen’. Na vier jaar op die tuinbouwschool ben ik gaan werken bij kwekerij Van den Dussen in ’s Gravenmoer. Ik bleef in die tijd ook mijn vader helpen op de boerderij. Toen gaven mijn ouders me een hobbykasje en daar was ik na werktijd vaak in te vinden, aan de slag met planten vermeerderen. Het werd een drukke tijd: werken in ’s Gravenmoer, werken op de boerderij, tuinen aanleggen en in de avonduren naar school om het bloemschikken in de vingers te krijgen. Op mijn 22e begon ik voor mezelf. Gelukkig had ik toch nog voldoende tijd voor mijn vriendinnetje want zij is uiteindelijk mijn vrouw geworden. Rond mijn 27 e jaar hebben we de eerste kas gebouwd, 2200 vierkante meter groot. In die eerste kas kweekten we snijbloemen en perkplanten. Na verloop van tijd richtten we ons puur op de perkplanten. Die gingen lange tijd grotendeels naar de veiling en later steeds meer direct naar de eindbestemming in de handelsketen.

Kwekerij Willem van Strien is in de loop der jaren veranderd van een snijbloementeler naar een perkplantenkweker.

En zo levert het bedrijf vandaag de dag nog altijd vooral direct aan tuincentra, gemeentes, verenigingen, Pets Place & Boerenbond, winkels en aan diverse handelaren. Ondertussen is het bedrijfsoppervlak uitgegroeid tot 10.000 vierkante meter, hebben we een fijne en goede club rondlopen en heeft zijn zoon inmiddels alweer enkele jaren geleden de zaak overgenomen en verder geautomatiseerd en daar waar nodig geperfectioneerd. Na een rondleiding van en enkele uren door de kassen, waarbij Willem gepassioneerd verteld over alle ins en outs van zijn vakgebied en deskundig alle vragen weet te beantwoorden, nemen we afscheid en hebben we een leerzame en onderhoudende middag gehad.